Od 9 sierpnia mieszkańcy Krakowa mogą korzystać z 20 niskopodłogowych autobusów elektrycznych, które zostały zakupione dzięki unijnym środkom w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Dostawa tych autobusów zamyka realizację pierwszej umowy podpisanej w kwietniu 2016 roku w ramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na dostawę 107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów.
- Mieszkańcy Krakowa mogą już korzystać z 26 autobusów elektrycznych. Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce. Chciałbym przypomnieć, że jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, które uruchomiło regularną linię obsługiwaną autobusami elektrycznymi. To w Krakowie powstała także pierwsza w Polsce stacja do ładowania autobusów przez pantograf. Jako pierwsze miasto w Polsce prezentujemy autobus elektryczny przegubowy – mówił podczas prezentacji nowych autobusów Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa.
Zdajemy sobie sprawę, że tylko najwyższej klasy usługami jesteśmy w stanie przekonać mieszkańców do tego, że warto zostawić swój samochód i korzystać z transportu publicznego – podkreślał marszałek województwa Małopolskiego Jacek Krupa.
Wszystkie zamówione przez MPK S.A. pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (w którym za bilet będzie można zapłacić zarówno monetami, jak i kartą płatniczą), monitoring oraz nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Miła niespodzianka czeka na użytkowników urządzeń mobilnych korzystających z komunikacji miejskiej. Na pokładzie każdego z autobusów zamontowane zostały po cztery porty/ładowarki USB, dzięki którym będzie można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów.
Nowe Solarisy Urbino 12 electric są wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna do jego napędzania gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby: przez zamontowany na dachu pantograf lub podczas przebywania na terenie zajezdni przez złącze typu plug-in.
Wśród 20 prezentowanych 9 sierpnia autobusów elektrycznych, jeden jest szczególny. Jest to bowiem pojazd z numerem 15000, który został wyprodukowany w fabryce w Bolechowie koło Poznania.
- Kiedy w 1996 roku wraz z mężem rozpoczynaliśmy naszą działalność w branży autobusowej, w najśmielszych marzeniach nie wyobrażaliśmy sobie, że doczekamy momentu, w którym projektowane i produkowane przez naszą firmę autobusy w liczbie 15000 sztuk będą jeździć w ponad 600 miastach w 32 krajach - powiedziała Solange Olszewska, założycielka i prezes zarządu firmy Solaris Bus&Coach SA.
Dzięki najnowszej dostawie 20 autobusów elektrycznych, bezemisyjne Solarisy będą kursować już nie tylko na linii nr 154, ale także na liniach nr 304, 124, 424 oraz 169. Oprócz zakupu autobusów elektrycznych MPK S.A. w Krakowie zainwestowało także w rozbudowę infrastruktury ładującej. Na zajezdni Wola Duchacka wybudowano stację na 28 stanowisk ładowania autobusów elektrycznych typu plug-in, natomiast na zajezdni w Nowej Hucie powstała stacja transformatorowa do ładowania autobusów elektrycznych. A już w 2018 roku zostanie oddanych do użytku 5 nowych stacji ładowania autobusów przez pantograf: przy ul. Konopnickiej, Piaszczystej, oraz druga Pawiej, a także na zajezdni autobusowej Wola Duchacka i zajezdni tramwajowej Podgórze.
- Wielokrotnie podkreślałem, że zamawiając autobusy chcemy poprawić komfort i bezpieczeństwo naszych pasażerów, mieszkańców Krakowa i turystów. Jednocześnie jednak chcemy mieć tabor przyjazny dla środowiska. Chciałbym też przypomnieć o naszych planach na przyszłość. Jak już informowaliśmy zostało podpisane przez nas porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, które zakłada zakup kolejnych 150 autobusów elektrycznych. Jeżeli ta inwestycja zostanie w 100 proc. zrealizowana to pojazdy bezemisyjne będą stanowić 1/3 krakowskiego taboru autobusowego. - dodaje Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie
Przypomnijmy, że od czerwca 2016 roku na ulice Krakowa wyjechało już prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe.