Ważne: Strona www.projektyue.mpk.krakow.pl wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.
drukuj zwiększ czcionkę czcionka standardowa zmniejsz czcionkę


Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie przekazało do eksploatacji kolejne autobusy wyposażone w silniki Euro 6, spełniające najwyższe europejskie normy ochrony środowiska. Tym razem jest to 15 autobusów midi o długości 8,5 m wyprodukowanych przez firmę Autosan Sp. z o.o.

 

 

Nowe autobusy zaczęły wozić pasażerów już w czwartek, 12 stycznia 2017 w godzinach popołudniowych. Będą kursować nie tylko na liniach miejskich (linie nr 113, 133, 135, 151), ale także aglomeracyjnych (linie nr 214, 233 oraz 255).

- W tym roku mieszkańcy Krakowa zyskają kolejne nowe przyjazne dla środowiska pojazdy. Przekazanie do eksploatacji 15 autobusów midi to dopiero początek dostaw ponad 100 nowych pojazdów, które zaplanowaliśmy w tym roku. Dla nas istotnym elementem zamówienia tych 15 ekologicznych autobusów z wykorzystaniem środków unijnych jest nie tylko komfort podróży pasażerów, ale także troska o czyste powietrze w Krakowie – powiedział Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK SA w Krakowie.

Każdy z 15 nowych niskopodłogowych autobusów jest wyposażony w silniki spełniające najwyższe europejskie normy ochrony środowiska Euro 6. Mogą przewieźć jednorazowo 63 pasażerów, w tym 15 na miejscach siedzących. Pojazdy posiadają klimatyzację, automat biletowy z możliwością zapłaty nie tylko monetami, ale także kartą, kamery oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. W środku nie zabrakło także portów USB, dzięki którym podczas podróży można doładować baterie smartfonów. Koszt zakupu tych autobusów wyniósł 14.912.889,00 zł brutto. Warto jednak pamiętać, że zakup 15 autobusów midi to element dużego projektu unijnego.

- Dzięki unijnemu wsparciu z nowego regionalnego programu operacyjnego Małopolski mieszkańcy zyskają autobusy, które są nie tylko wygodne i nowoczesne, ale przede wszystkim – bardziej ekologiczne. W kontekście walki o czyste powietrze w Krakowie i Małopolsce to korzyść nie do przecenienia – podkreśla wicemarszałek Małopolski Stanisław Sorys.

Krakowski przewoźnik z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 otrzyma ponad 115 mln zł, co stanowi 85 proc. kwalifikowanych kosztów zakupu.

Warto podkreślić, że nowe autobusy, które do Krakowa dostarczyła firma Autosan to nie pierwsze pojazdy tego producenta w Krakowie. Krakowski przewoźnik jest jednym z najstarszym klientów tej firmy. Już na początku XX wieku ten właśnie producent dostarczał do Krakowa tramwaje. W sumie przez pierwsze 50 lat XX w. Kraków zamawiał prawie wszystkie wagony w Sanoku. Potem Autosan dostarczył do stolicy Małopolski autobusy, które dzisiaj są już zabytkami. San H-01 został wyprodukowany w 1959 roku. Ten typ pojazdu woził krakowian w latach 60 XX w. Potem Kraków zamówił w firmie Autosan także autobusy H-06, które pojawiły się w 1996 roku i służyły krakowianom do 2009 roku.

Wszelkie prawa zastrzeżone MPK Kraków
powered by: CMS Edito realizacja: Ideo