Carbon Emission Factos (from IPPC 2006 Guidelines) |
||
Fuel |
Unit |
Value |
Diesel |
kgCO2/GJ |
74,1 |
CNG |
kgCO2/GJ |
56,1 |
Energy Content |
||
Fuel |
Unit |
Value |
Diesel |
GJ/kg |
0,043 |
CNG |
GJ/Nm3 |
0,036 |
Consumption |
||||||||||
Fuel |
Unit |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|||||
Diesel |
kg |
11 877 700 |
12 095 970 |
12 050 382 |
12 541 014 |
|||||
CNG |
Nm3 |
210 050 |
202 270 |
158 769 |
158 753 |
|||||
Electric power |
kWh |
0 |
100 622 |
114 270 |
173 046 |
|||||
Activity |
||||||||||
Specification |
Unit |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|||||
Vehicles |
vehicle km |
34 929 767 |
35 645 245 |
35 219 939 |
36 013 336 |
|||||
Passengers |
passenger km |
2 242 728 728 |
2 288 058 015 |
2 207 383 320 |
2 232 309 640 |
|||||
CO2 emissions |
||||||||||
Fuel |
Unit |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|||||
Diesel |
tonCO2/annum |
37 845,92 |
38 541,39 |
38 396,13 |
39 959,43 |
|||||
CNG |
tonCO2/annum |
424,22 |
408,50 |
320,65 |
320,62 |
|||||
Total |
tonCO2/annum |
38 270,13 |
38 949,89 |
38 716,78 |
40 280,05 |
|||||
CO2 emissions |
||||||||||
Specification |
Unit |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|||||
Veichles |
gCO2/veich km |
1 095,6 |
1 092,7 |
1 099,3 |
1 118,5 |
|||||
Passengers |
gCO2/pass km |
17,1 |
17,0 |
17,5 |
18,0 |
|||||
MPK S.A. realizuje działania inwestycyjne zmierzające do poprawy jakości transportu publicznego w Krakowie, tak aby był on przyjazny zarówno dla pasażerów jak i środowiska. Priorytetowym zadaniem realizowanym w ramach projektu Zintegrowany Transport Publiczny w Aglomeracji Krakowskiej - etap II był zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego. Równocześnie Spółka, w trosce o środowisko realizuje szereg innych działań polegających na zakupie ekologicznego taboru autobusowego.
Wymiana taboru autobusowego polega na zastąpieniu pojazdów starszej generacji, autobusami z silnikami spełniającymi normy emisji spalin Euro-6 czy też autobusami wykorzystującymi alternatywne źródła zasilania.
Zestawienie przedstawia emisję dwutlenku węgla CO2 autobusów komunikacji miejskiej w okresie realizowania projektu. Metoda obliczeń oparta jest na przyjętych wskaźnikach jednostkowej emisji dwutlenku węgla CO2 [kgCO2/GJ], oraz efektywności energetycznej [GJ/kg, GJ/Nm3] dla poszczególnych rodzajów paliw. Emisja całkowita [tonCO2/annum] wszystkich pojazdów odniesiona jest do jednostki przebiegu [km] oraz pasażerokilometra [pass km]. Prezentacja wyników następuje w ujęciu rocznym. Danymi wejściowymi do obliczeń oprócz wskaźników jednostkowej emisji są: zużycie oleju napędowego, zużycie gazu sprężonego CNG, wykonana praca przewozowa oraz ilość przewiezionych pasażerów.
Krakow 27th February, 2017
MPK S.A. is committed to improving the quality of public transport in Krakow through investments aimed to make the system both passenger-friendly and green. The priority set for the “Integrated Public Transport in the Krakow Agglomeration - Stage II” project was the purchase of low-floor trams for the city. At the same time, the Company actively seeks to protect the environment, e.g. through the purchase of sustainable bus rolling stock.
As part of the bus replacement project, old generation vehicles are being replaced with buses fitted with engines compliant with the Euro-6 exhaust emission standards, as well as relying on alternative power sources.
The table presents data on CO2 emissions from municipal buses throughout the implementation of the project. The calculation method is based on the assumed indicators for unit CO2 emissions [kgCO2/GJ], and energy efficiency [GJ/kg, GJ/Nm3] for particular types of fuel. Total emissions [tons of CO2/annum] from all vehicles have been referred to the mileage unit [km] and passenger-kilometre [pass km]. The results have been presented for particular years. The input data for the calculations, besides the unit emission indicators, include: engine oil consumption, CNG consumption, transport performance and the number of passengers transported