We wtorek, 6 grudnia przedstawiciele MPK SA w Krakowie podpisali umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie projektu pod nazwą „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w celu usprawnienia i poprawy jakości miejskiej komunikacji zbiorowej w Krakowie - część I”, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
Projekt obejmuje dostawę 35 nowoczesnych tramwajów o długości 32-35 metrów, w których jednocześnie zmieści się co najmniej 220 pasażerów. Zgodnie z podpisaną umową MPK SA otrzyma dofinansowanie na realizację tego zadania w wysokości blisko 125 mln zł (ok. 50 proc. wartości kosztów kwalifikowalnych całego projektu). Ponieważ wartość projektu jest wysoka i przekracza 50 mln Euro krakowski przewoźnik musi jeszcze poczekać na pozytywną decyzję Komisji Europejskiej potwierdzającą przyznanie tych środków. Dopiero wtedy MPK SA w Krakowie będzie mogło być pewne dofinansowania i podpisać umowę z producentem tramwajów.
Przypomnijmy, że obecnie trwa postępowanie przetargowe, które ma wyłonić dostawcę nowych wagonów dla Krakowa. Swoje oferty złożyło czterech producentów: Stadler Polska Sp. z o.o. lider konsorcjum wraz z partnerem konsorcjum firmą Solaris Bus&Coach SA, Newag SA, PESA Bydgoszcz SA oraz Skoda Transportation.
Przetarg zakłada podpisanie umowy ramowej na dostawę 50 nowych tramwajów, z czego w pierwszym etapie do Krakowa trafi 35 wagonów w latach 2019-2020. Nowe tramwaje będą niskopodłogowe i będą mieć długość ponad 30 metrów. Zostaną wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe, porty USB do ładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów.
Warto także podkreślić, że dwa nowe tramwaje będą wyposażone w innowacyjny system autonomicznej jazdy (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma pozwolić na jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej.
Zakup nowych tramwajów sprawi, że zostaną wycofane kolejne stare wagony wysokopodłogowe. Będą one także wykorzystywane na nowych trasach, których budowa jest planowana w Krakowie w najbliższych latach.