MPK S.A. realizuje działania inwestycyjne zmierzające do poprawy jakości transportu publicznego w Krakowie, tak aby był on przyjazny zarówno dla pasażerów jak i środowiska. Priorytetowym zadaniem realizowanym w ramach projektu Zintegrowany Transport Publiczny w Aglomeracji Krakowskiej- etap II był zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego. Równocześnie Spółka, w trosce o środowisko realizuje szereg innych działań polegających na zakupie ekologicznego taboru autobusowego.
MPK SA carries out investment activities aimed at improving the quality of public transport in Krakow, so it becomes friendly for both passengers and the environment.The main task performed under the project “Integrated public transport in the Krakow agglomeration – stage II” was the purchase of low-floor trams. At the same time, a number of other measures including acquisition of eco-bus fleet are being taken by the Company to take care of environment.
Carbon Emission Factos (from IPPC 2006 Guidelines) |
||||
Fuel |
Unit |
Value |
||
Diesel |
kgCO2/GJ |
74,1 |
||
CNG |
kgCO2/GJ |
56,1 |
||
Energy Content |
||||
Fuel |
Unit |
Value |
||
Diesel |
GJ/kg |
0,043 |
||
CNG |
GJ/Nm3 |
0,036 |
||
Consumption |
||||
Fuel |
Unit |
2012 |
2013 |
2014 |
Diesel |
kg |
12 240 300 |
11 877 700 |
12 095 970 |
CNG |
Nm3 |
252 410 |
210 050 |
202 270 |
energia elektryczna |
kWh |
|
|
100 622 |
Activity |
Unit |
2012 |
2013 |
2014 |
Vehicles |
vehicle km |
35 429 000 |
34 929 767 |
35 645 245 |
Passengers |
passenger km |
2 174 558 602 |
2 242 728 728 |
2 288 058 015 |
CO2 emissions |
Unit |
2012 |
2013 |
2014 |
Diesel |
tonCO2/annum |
39 001,27 |
37 845,92 |
38 541,39 |
CNG |
tonCO2/annum |
509,77 |
424,22 |
408,50 |
Total |
tonCO2/annum |
39 511,04 |
38 270,13 |
38 949,89 |
Specific CO2 emissions |
Unit |
2012 |
2013 |
2014 |
Veichles |
gCO2/veich km |
1 115,2 |
1 095,6 |
1 092,7 |
Passengers |
gCO2/pass km |
18,2 |
17,1 |
17,0 |
Wymiana taboru autobusowego polega na zastąpieniu pojazdów starszej generacji autobusami o najwyższych parametrach emisji spalin Euro-6 i EEV, czego widocznym efektem powinno być zmniejszenie emisji spalin oraz dwutlenku węgla.
Zestawienie przedstawia emisję dwutlenku węgla CO2 autobusów komunikacji miejskiej w okresie realizowania projektu. Metoda obliczeń oparta jest na przyjętych wskaźnikach jednostkowej emisji dwutlenku węgla CO2 [kgCO2/GJ], oraz efektywności energetycznej [GJ/kg, GJ/Nm3] dla poszczególnych rodzajów paliw. Emisja całkowita[tonCO2/annum] wszystkich pojazdów odniesiona jest do jednostki przebiegu [km] oraz pasażerokilometra [pass km]. Prezentacja wyników następuje w ujęciu rocznym. Danymi wejściowymi do obliczeń oprócz wskaźników jednostkowej emisji są; zużycie oleju napędowego, zużycie gazu sprężonego CNG, wykonana praca przewozowa oraz ilość przewiezionych pasażerów.
The replacement of the bus fleet is based on replacing older generation vehicles with the ones that have the highest Euro-6 and EEV exhaust emission parameters, which should help substantially reduce exhaust and CO2 emissions.
The chart shows CO2 emissions of municipal buses for the duration of the project implementation. The calculation method is based on adopted rates for CO2 emissions [kgCO2/GJ] and energy efficiency [GJ/kg, GJ/Nm3] for each type of fuel. The total level of emissions [tonCO2/annum] for all vehicles is related to the mileage [km] and passenger-kilometres [pass km]. The figures are shown per annum. The input data used to calculate emission rates are: fuel oil rate, CNG compressed gas rate, transport work performed and the number of passengers transported.