Ważne: Strona www.projektyue.mpk.krakow.pl wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.
drukuj zwiększ czcionkę czcionka standardowa zmniejsz czcionkę

W środę, 8 maja do eksploatacji został przekazany ostatni, 24. tramwaj kupiony w ramach projektu unijnego „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II”. Podczas oficjalnej prezentacji tego wagonu Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa podkreślał, jak wiele korzyści dla Krakowa przyniosła realizacja tego projektu.

- Pasażerowie zyskali nie tylko nowe, niskopodłogowe tramwaje, ale także nową linię tramwajową oraz przebudowaną ul. Długą, która uwzględnia potrzeby osób niepełnosprawnych – mówił Jacek Majchrowski.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie nowe tramwaje kupiło w ramach unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II”.
- Dzięki temu za jeden tramwaj, który kosztuje ok. 10 mln zł płacimy w tej chwili ok. 4 mln zł. Pozostała część tej kwoty, czyli 59% pochodzi z unijnych funduszy – podkreślał Julian Pilszczek, Prezes MPKS A w Krakowie.
W sumie koszt zakupu wszystkich 24 tramwajów to ok. 243 mln zł, z czego 59% to dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z Funduszu Spójności. Dzięki tej inwestycji Kraków ma w tej chwili już 74 nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy. Jeżeli uwzględnimy zmodernizowane wagony z elementem niskiej podłogi to okaże się, że obecnie pojazdy z niską podłogą stanowią 43% całego taboru tramwajowego w Krakowie. To oznacza, że prawie co drugi zatrzymujący się na przystanku tramwaj to niskopodłogowy wagon, wyposażony m.in. w system informacji pasażerskiej i monitoring.
Pasażerów, którzy mieli okazję podróżować nowymi wagonami, a więc m.in. mieszkańców Nowej Huty nie trzeba przekonywać, że są to wygodne i bezpieczne pojazdy. Od momentu, w którym zaczęły kursować na linii nr 14 z Mistrzejowic do Broniowic (październik 2012 rok) zwracają uwagę nie tylko swoim wyglądem zewnętrznym i wewnętrznym, ale przede wszystkim wyposażeniem. Każdy z 24 tramwajów posiada klimatyzację, która na pewno w  nadchodzącym okresie letnim wiele razy będzie służyć pasażerom. Nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków oraz tablic wyświetlających trasy przejazdu gwarantują, że nawet osoby nie znające miasta łatwo się zorientują, gdzie są. Na pewno pomocna jest w tym także mapa Krakowa znajdująca się na tablicy, na której pokazywana jest aktualna pozycja jadącego tramwaju. Bezpieczeństwo pasażerów zapewnia monitoring nagrywający wszystko, co dzieje się w tramwaju oraz tzw. Interkom, który umożliwia bezpośredni kontakt pasażerów z motorniczym. Dwa automaty zamontowane w wagonie sprawiają, że każdy może łatwo kupić bilet. Problemu nie powinny mieć z tym także osoby nie znające języka polskiego – urządzenia mają bowiem informacje w języku angielskim i niemieckim.
Rozwiązania zastosowane w tramwaju na pewno doceniają także osoby niepełnosprawne, starsi oraz rodzice podróżujący z małymi dziećmi. Niska podłoga umożliwia łatwe wsiadanie i wysiadanie. Z kolei specjalnie podświetlane poręcze bez problemu zauważą osoby słabowidzące.
Nowe tramwaje kursują na liniach nr 13 i 14. Zostały one skierowane w pierwszej kolejności na trasę do Nowej Huty, na linię nr 14 kursującą przez al. Pokoju. Dzięki temu niskopodłogowe pojazdy docierają obecnie prawie do wszystkich części miasta. W ciągu siedmiu miesięcy, od października 2012 roku do maja 2013 roku, nowe tramwaje przejechały już ponad 550 tys. km.
Wraz z oddaniem do eksploatacji ostatniego tramwaju zakończyła się realizacja projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II”. Dzięki temu projektowi pasażerowie zyskali także ponad 4 km nowej linii tramwajowej, która zdecydowanie poprawiła dojazd mieszkańców z Małego Płaszowa do ronda Grzegórzeckiego. Torowisko zostało wybudowane w technologii tzw. „zielonego torowiska”. Dzięki temu drgania i hałas, który powstają podczas jazdy tramwajów są maksymalnie tłumione. Jednocześnie w ramach tej samej inwestycji została wybudowana nowa ul. Kuklińskiego, łącząca ul. Lipską z ul. Nowohucką.
W ramach projektu gruntowanie przebudowano ul. Długą wraz ze skrzyżowaniem z ul. Basztową. Zmodernizowano torowisko, jezdnię oraz chodniki. W efekcie ul. Długa stała się ulicą przyjazną m.in. dla osób niepełnosprawnych. Realizację tej inwestycji docenili przedstawiciele środowisk reprezentujących m.in. osoby niewidome i słabowidzące, nominując ul. Długą po przebudowie do głównej nagrody w konkursie „Kraków bez barier”.
Przypomnijmy, że prace na ul. Długiej rozpoczęły się w kwietniu 2010 roku i zakończyły we wrześniu 2010 roku. Budowa nowej linii tramwajowej wraz z budową ul. Kuklińskiego trwała od stycznia 2010 roku do czerwca 2011 roku. Pasażerowie nową linią tramwajową do Małego Płaszowa po raz pierwszy mogli jechać już w listopadzie 2010 roku. Wartość całego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II” wyniosła ok. 400 mln zł, z czego ok. 210 mln pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.
Wszelkie prawa zastrzeżone MPK Kraków
powered by: CMS Edito realizacja: Ideo