W czwartek, 18 listopada 2010 roku, prawie pół roku wcześniej niż planowano dla mieszkańców Płaszowa została uruchomiona nowa linia tramwajowa. Do nowej pętli tramwajowej Mały Płaszów dojeżdżają dwie linie tramwajowe: nr 11, kursująca z Łagiewnik oraz nr 20 dojeżdżająca z Bronowic.
Uruchomienie nowej linii tramwajowej zdecydowanie ułatwi podróż wszystkim mieszkańcom Płaszowa do centrum miasta. Będzie im się dojeżdżać szybciej i bezpieczniej. Tramwaj jedzie bowiem po wydzielonym torowisku, co oznacza, że nie jest blokowany przez samochody. Trzeba także podkreślić, że nowe torowisko zostało wybudowane w najnowszej technologii, tzw. zielonego torowiska, które tłumi hałas i drgania wywoływane przez przejeżdżające tramwaje.
Zaletą nowej linii tramwajowej jest także pętla tramwajowo-autobusowa w Płaszowie.Warto podkreślić, że nowa pętla pełni funkcje dworca przesiadkowego, z którego oprócz tramwaju odjeżdżają z niej także autobusy. To ułatwi przesiadanie się pasażerom i dojazd do centrum miasta mieszkańcom osiedla Złocień i Rybitw.
Po 18 listopada zadowoleni są też kierowcy. Oddanie nowej linii tramwajowej wiąże się bowiem z udrożnieniem przejazdu od ronda Grzegórzeckiego w kierunku Rybitw. Samochodem będzie można przejechać z ulicy Klimeckiego w nową ulicę Kuklińskiego, a następnie w przebudowaną ulicę Lipską.
Do wszystkich kierowców apelujemy o zwracanie uwagi na nową organizację ruchu i nowe oznakowanie na skrzyżowaniu ul. Nowohuckiej, Powstańców Wielkopolskich, Kuklińskiego i Klimeckiego.
Przypomnijmy, że budowa nowej linii tramwajowej do Płaszowa trwa od stycznia 2010 roku. Już w sierpniu dla pasażerów został oddany pierwszy fragment nowego torowiska łączący rondo Grzegórzeckiego z ulicą Nowohucką. Nowa linia ma ponad 4 km i biegnie ulicami: Kotlarską, Herlinga Grudzińskiego, Klimeckiego, następnie pod estakadą budowaną w ciągu ulic Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich, po nowo wybudowanej ulicy Kuklińskiego, a wreszcie ulicą Lipską do pętli w Płaszowie. Na trasie nowej linii tramwajowej znajduje się siedem przystanków: rondo Grzegórzeckie, Zabłocie, Klimeckiego, Kuklińskiego, Gromadzka, Lipska, Rzebika i pętla, która będzie nosić nazwę Mały Płaszów. Budowa nowej linii tramwajowej jest inwestycją realizowaną w ramach unijnego projektu: Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II. Inwestorem tego projektu w imieniu Miasta Kraków jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, które środki potrzebne na realizację budowy nowej linii tramwajowej pozyskało z Unii Europejskiej oraz z dwóch europejskich banków: EBI i EBOR-u. Wykonawca zadania budowy nowej linii tramwajowej jest konsorcjum firm: ZUE S.A. (lider), Strabag Sp. z o.o. oraz PBI Energopol Sp. z o.o.
Oddanie nowej linii tramwajowej nie oznacza, że zakończą się wszystkie inwestycje prowadzone w tym rejonie. Nadal prace będą trwać m.in. przy budowie estakady i modernizacji fragmentu jezdni północnej ul. Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich. Zakończenie wszystkich prac zgodnie z umową jest przewidziane na kwiecień 2011 roku.