Nową linię tramwajową do Małego Płaszowa, wyremontowaną ul. Długą i 24 nowoczesne tramwaje zyskał Kraków dzięki środkom z Unii Europejskiej.
Umowa na budowę nowej linii tramwajowej z ronda Grzegórzeckiego do Małego Płaszowa została podpisana 20 stycznia 2010 roku w siedzibie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie. Wykonawcą budowy linii tramwajowej było konsorcjum firm: ZUE (lider) oraz Energopol i Strabag. Inwestycja została zrealizowana w ramach projektu unijnego „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II”.
Dzień po podpisaniu umowy rozpoczęła się realizacja jednej z najważniejszych dla mieszkańców Krakowa inwestycji. Oprócz budowy linii tramwajowej składała się na nią także budowa kilometrowego odcinka nowej ulicy Kuklińskiego oraz przebudowa ul. Lipskiej.
Na realizację całego zadania konsorcjum z ZUE miało dokładnie 15 miesięcy. Jeszcze jednak w sierpniu 2010 roku dla mieszkańców Krakowa został oddany pierwszy odcinek budowanej linii od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej, po którym kursowała linia tramwajowa nr 20. Na całej długości linia funkcjonuje od listopada 2010 roku.
Nowa linia tramwajowa ma długość 4,2 km. Prowadzi od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego a następnie przez wybudowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej. Tam została wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Na trasie nowej linii znajduje się siedem przystanków w każdym kierunku. Warto podkreślić, że linia na całej długości biegnie wydzielonym, zielonym torowiskiem.
Wartość inwestycji wyniosła 96 934 188,87 zł netto (118 561 261,41 zł brutto).
Z uwagi na uwarunkowania technologiczne w ramach tego samego kontraktu realizowana była równolegle budowa estakady w ciągu ul. Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich, za której finansowanie odpowiada Gmina Miejska Kraków.
W ramach tego samego projektu została zrealizowana przebudowa ul. Długiej wraz z torowiskiem i skrzyżowaniem z ul. Basztową. Rozpoczęła się 6 kwietnia 2010 roku. Wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm: Mota-Engil Polska S.A. – lider, partnerzy: Mota-Engil Engenharia e Construcao, KZN Bieżanów.
Inwestycja została podzielona na dwa etapy. W pierwszym wykonawca zakończył prace na skrzyżowaniu ul. Basztowej z ul. Długą. Dzięki temu ten bardzo ważny węzeł komunikacyjny mógł zostać oddany do ruchu. Tramwaje i autobusy zaczęły tam kursować już 7 lipca 2010 roku. Kilka tygodni później 13 sierpnia tramwaje wróciły na przebudowaną ul. Długą.
Cała inwestycja ostatecznie zakończyła się formalnym odbiorem prac, który miał miejsce 22 września 2010 roku.
Zgodnie z umową, którą wykonawca podpisał z inwestorem (MPK S.A. w Krakowie) prace powinny zakończyć się w lipcu. Na przesunięcie tego terminu wpłynęła jednak konieczność wykonania dodatkowych prac zabezpieczających odkryte w ul. Długiej średniowieczne mury piwnic.
Warto podkreślić, że na odnowionej ul. Długiej poprawiło się przede wszystkim bezpieczeństwo i komfort krakowian podróżujących po tej ulicy. Torowisko zostało wybudowane w najnowszej technologii. Użyte do tego materiały umożliwiają wytłumienie drgań i wyciszenie hałasu, który powstaje przy przejeździe tramwaju.
Ulica po przebudowie zyskała także inne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych: przy zejściu z chodników na jezdnię z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących ułożona została kolorowa kostka ze specjalnymi wypustkami. Do minimum zostały także obniżone krawężniki przy zejściu z chodnika na przejście dla pieszych. Wszystko po to by osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogły bez przeszkód poruszać się po tej ulicy. Przy każdym skrzyżowaniu przy ul. Długiej gdzie funkcjonuje sygnalizacja świetlna zostały także zamontowane urządzenia dźwiękowe.
Wartość całego zadania wyniosła 20 214 752 zł brutto (16 569 469 zł netto).
W środę, 8 maja 2013 roku do eksploatacji został przekazany ostatni, 24. tramwaj kupiony w ramach projektu unijnego „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II”. Podczas oficjalnej prezentacji tego wagonu Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa podkreślał, jak wiele korzyści dla Krakowa przyniosła realizacja tego projektu.
- Pasażerowie zyskali nie tylko nowe, niskopodłogowe tramwaje, ale także nową linię tramwajową oraz przebudowaną ul. Długą, która uwzględnia potrzeby osób niepełnosprawnych – mówił Jacek Majchrowski.
W sumie koszt zakupu wszystkich 24 tramwajów to 240 651 032 netto zł (244 012 367 zl brutto).
Każdy z 24 tramwajów posiada klimatyzację, która w okresie letnim będzie służyć pasażerom. Nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków oraz tablic wyświetlających trasy przejazdu gwarantują, że nawet osoby nie znające miasta łatwo się zorientują, gdzie są. Na pewno pomocna jest w tym także mapa Krakowa znajdująca się na tablicy, na której pokazywana jest aktualna pozycja jadącego tramwaju. Bezpieczeństwo pasażerów zapewnia monitoring nagrywający wszystko, co dzieje się w tramwaju oraz tzw. Interkom, który umożliwia bezpośredni kontakt pasażerów z motorniczym. Dwa automaty zamontowane w wagonie sprawiają, że każdy może łatwo kupić bilet. Problemu nie powinny mieć z tym także osoby nie znające języka polskiego – urządzenia mają bowiem informacje w języku angielskim i niemieckim.
Rozwiązania zastosowane w tramwaju na pewno doceniają także osoby niepełnosprawne, starsi oraz rodzice podróżujący z małymi dziećmi. Niska podłoga umożliwia łatwe wsiadanie i wysiadanie. Z kolei specjalnie podświetlane poręcze bez problemu zauważą osoby słabowidzące.
Wraz z oddaniem do eksploatacji ostatniego tramwaju zakończyła się realizacja projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II”.
Wartość całkowita projektu wyniosła 397 301 615,52 zł brutto (368 062 380 zł netto). Dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z Funduszu Spójności stanowiło ok. 80% kosztów kwalifikowalnych tj. 280 674 026,93 zł.