Ważne: Strona www.projektyue.mpk.krakow.pl wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.
drukuj zwiększ czcionkę czcionka standardowa zmniejsz czcionkę

 

 

 

CiViTAS CARAVEL - Ku nowym sposobom podróżowania" – Tele-bus, bagażniki rowerowe, autobusy napędzane gazem ziemnym

 

 

Projekt CARAVEL to jeden z czterech projektów europejskich realizowanych w ramach inicjatywy CiViTAS II, w okresie programowania 2004-2009.

W projekcie CARAVEL bierze udział 21 partnerów z czterech europejskich miast: Genui, Burgos, Stuttgartu oraz Krakowa. Kraków reprezentują cztery podmioty, Urząd Miasta Krakowa, Politechnika Krakowska oraz MPK SA.

W ramach projektu CARAVEL MPK zrealizowało 3 działania zmierzające do poprawy jakości komunikacji miejskiej w Krakowie oraz do rozwoju zrównoważonego transportu.
 

Jednym z nich było wprowadzenie, po raz pierwszy w Polsce, usługi autobusu na telefon pod nazwą „Tele-bus”

 

 

Tele-bus - to jedyny taki autobus w Polsce. Wystarczy jeden telefon, aby przyjechał po pasażerów o wyznaczonej przez nich godzinie na przystanek. Kursuje bez rozkładów jazdy i bez stałych tras, więc to pasażerowie określają, skąd i dokąd chcą dojechać.

 

Usługę Tele-busa MPK S.A. wprowadziło w połowie lipca 2007 roku dla mieszkańców Rybitw i Przewozu. Jest ona elementem unijnego projektu Civitas Caravel realizowanego w Krakowie i bazuje na technologii i doświadczeniach włoskich partnerów projektu, którzy tego rodzaju elastyczne usługi transportowe wprowadzili kilka lat temu w Genui.

 

Warto podkreślić, że pasażerowie coraz częściej korzystają z nowoczesnej usługi. Szczególnie chętnie do Tele-busa wsiadają uczniowie i studenci.

 

Głównymi celami wprowadzenia Tele-busa są:

  • większa elastyczność transportu publicznego w stosunku do potrzeb klientów, polegająca na rezygnacji ze sztywnych rozkładów jazdy oraz możliwości dostosowania trasy przejazdu do aktualnego zapotrzebowania,
  • pozyskanie nowych klientów,
  • wzrost mobilności,
  • zwiększenie zasięgu transportu publicznego,
  • optymalizacja wykorzystania taboru

 

Oprócz Tele-busa w ramach projektu CARAVEL MPK S.A. w Krakowie przeprowadziło także szereg działań związanych z wdrożeniem ekologicznych pojazdów do realizacji zadań przewozowych. I tak na przełomie 2006/2007 zakupionych zostało 5 autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), które poddano ponad rocznym testom, zmierzających do określenia podstawowych parametrów eksploatacyjnych tego rodzaju pojazdów.


W lipcu 2006, jako pierwsze działanie demonstracyjne projektu CARAVEL, MPK SA zamontowało bagażniki rowerowe na 15 autobusach, które zostały wysłane do obsługi linii przebiegających przez rekreacyjne rejony miasta i okolic. W ten sposób chcieliśmy ułatwić amatorom turystyki rowerowej dostęp do „zielonych” obszarów aglomeracji.


Projekt jest realizowany w ramach Szóstego Programu Ramowego „Integrowanie i wzmacnianie obszaru badań europejskich”.
 

Wszelkie prawa zastrzeżone MPK Kraków
powered by: CMS Edito realizacja: Ideo