CiViTAS CARAVEL - Ku nowym sposobom podróżowania" – Tele-bus, bagażniki rowerowe, autobusy napędzane gazem ziemnym
Projekt CARAVEL to jeden z czterech projektów europejskich realizowanych w ramach inicjatywy CiViTAS II, w okresie programowania 2004-2009.
W projekcie CARAVEL bierze udział 21 partnerów z czterech europejskich miast: Genui, Burgos, Stuttgartu oraz Krakowa. Kraków reprezentują cztery podmioty, Urząd Miasta Krakowa, Politechnika Krakowska oraz MPK SA.
W ramach projektu CARAVEL MPK zrealizowało 3 działania zmierzające do poprawy jakości komunikacji miejskiej w Krakowie oraz do rozwoju zrównoważonego transportu.
Jednym z nich było wprowadzenie, po raz pierwszy w Polsce, usługi autobusu na telefon pod nazwą „Tele-bus”
Tele-bus - to jedyny taki autobus w Polsce. Wystarczy jeden telefon, aby przyjechał po pasażerów o wyznaczonej przez nich godzinie na przystanek. Kursuje bez rozkładów jazdy i bez stałych tras, więc to pasażerowie określają, skąd i dokąd chcą dojechać.
Usługę Tele-busa MPK S.A. wprowadziło w połowie lipca 2007 roku dla mieszkańców Rybitw i Przewozu. Jest ona elementem unijnego projektu Civitas Caravel realizowanego w Krakowie i bazuje na technologii i doświadczeniach włoskich partnerów projektu, którzy tego rodzaju elastyczne usługi transportowe wprowadzili kilka lat temu w Genui.
Warto podkreślić, że pasażerowie coraz częściej korzystają z nowoczesnej usługi. Szczególnie chętnie do Tele-busa wsiadają uczniowie i studenci.
Głównymi celami wprowadzenia Tele-busa są:
Oprócz Tele-busa w ramach projektu CARAVEL MPK S.A. w Krakowie przeprowadziło także szereg działań związanych z wdrożeniem ekologicznych pojazdów do realizacji zadań przewozowych. I tak na przełomie 2006/2007 zakupionych zostało 5 autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), które poddano ponad rocznym testom, zmierzających do określenia podstawowych parametrów eksploatacyjnych tego rodzaju pojazdów.
W lipcu 2006, jako pierwsze działanie demonstracyjne projektu CARAVEL, MPK SA zamontowało bagażniki rowerowe na 15 autobusach, które zostały wysłane do obsługi linii przebiegających przez rekreacyjne rejony miasta i okolic. W ten sposób chcieliśmy ułatwić amatorom turystyki rowerowej dostęp do „zielonych” obszarów aglomeracji.
Projekt jest realizowany w ramach Szóstego Programu Ramowego „Integrowanie i wzmacnianie obszaru badań europejskich”.