Ważne: Strona www.projektyue.mpk.krakow.pl wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.
drukuj zwiększ czcionkę czcionka standardowa zmniejsz czcionkę


We wtorek rano, 29 grudnia 2015 roku do zajezdni tramwajowej Podgórze wjechał ostatni, 36. „Krakowiak”.

Dostawy „Krakowiaków” rozpoczęły się 28 czerwca 2015 roku. To wtedy do zajezdni tramwajowej Podgórze dotarł pierwszy tramwaj. Każdy z dostarczanych wagonów na czas transportu musiał być dzielony na dwie części i podróżował na dwóch specjalnych naczepach samochodowych. Po przyjeździe do Krakowa tramwaje były łączone i przygotowywane do jazdy.

Zgodnie z zapowiedziami niskopodłogowe „Krakowiaki” kursują na linii nr 4 z Bronowic Małych do Wzgórz Krzesławickich, gdzie zastąpiły wysokopodłogowe wagony 105N. Nowoczesne tramwaje przewożą pasażerów także na linii nr 50 i 52, a w weekendy są wysyłane także na linię nr 24.

Przypomnijmy, że nowy niskopodłogowy tramwaj został przygotowany specjalnie dla Krakowa. Jest długi na prawie 43 metry i może jednorazowo przewieźć ok. 300 pasażerów. Posiada klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz dwa automaty biletowe, w których za bilet zapłacimy monetami i kartą płatniczą. Tramwaj został także wyposażony w specjalną platformę, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach.

Nie tylko długość decyduje o tym, że jest to wyjątkowy i jedyny tego rodzaju tramwaj w Polsce. Dla pasażerów w środku wagonu zostały przygotowane miejsca na bagaż oraz specjalne miejsce, gdzie dzięki zamontowanym portom USB i gniazdkom elektrycznym mogą doładować swoje telefony i inne urządzenia mobilne.

W tramwaju specjalne miejsce zostało także przygotowane dla rowerzystów, którym zabrakło sił lub pogoda nie pozwoliła na kontynuowanie jazdy jednośladem. Wsiadając do nowego wagonu będą mieć do dyspozycji kilka poręczy, dzięki którym bezpiecznie i komfortowo przewiozą rower.

Dostawa wszystkich 36 tramwajów „Krakowiak” zakończyła realizację projektu o nazwie „Poprawa funkcjonowania krakowskiego transportu miejskiego poprzez zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego oraz rozbudowę systemu Krakowskiej Karty Miejskiej”. Projekt jest w 80 proc. dofinansowany ze środków Funduszu Spójności. Kwota dofinansowania wynosi 237 344 664,49 zł , przy wartości wydatków kwalifikowanych równej 296 680 830,64 zł. Koszt całkowity projektu to 364 000 283,27 zł.

 

Wszelkie prawa zastrzeżone MPK Kraków
powered by: CMS Edito realizacja: Ideo