Ważne: Strona www.projektyue.mpk.krakow.pl wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.
drukuj zwiększ czcionkę czcionka standardowa zmniejsz czcionkę

 

 

 

W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko MPK SA zrealizowało projekt „Poprawa funkcjonowania krakowskiego transportu miejskiego poprzez zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego oraz rozbudowę systemu Krakowskiej Karty Miejskiej”. Dzięki temu mieszkańcy miasta zyskali kolejne nowe, niskopodłogowe tramwaje oraz nowoczesne automaty biletowe. 

 

36 nowych tramwajów

 

Pierwszy z 36 nowych, najdłuższych w Polsce tramwajów, wyprodukowany przez bydgoską fabrykę PESA Bydgoszcz SA dotarł do zajezdni tramwajowej Podgórze w Krakowie w czerwcu 2015 roku. We wtorek rano, 29 grudnia 2015 roku do zajezdni tramwajowej Podgórze wjechał ostatni, 36. „Krakowiak".

Nowe niskopodłogowe tramwaje zostały przygotowane specjalnie dla Krakowa. Są długie na prawie 43 metry i mogą jednorazowo przewieźć ok. 300 pasażerów. Posiadają klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej monitoring oraz dwa automaty biletowe, w których za bilet zapłacimy monetami i kartą płatniczą. Tramwaje zostały także wyposażone w specjalną platformę, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach.

Nie tylko długość decyduje o tym, że są to wyjątkowe i jedyne tego rodzaju tramwaje w Polsce. Dla pasażerów w środku wagonów zostały przygotowane miejsca na bagaż oraz specjalne miejsce, gdzie dzięki zamontowanym portom USB i gniazdkom elektrycznym będą mogli doładować swoje telefony i inne urządzenia mobilne.

W tramwajach specjalne miejsce zostało także przygotowane dla rowerzystów, którym zabrakło sił lub pogoda nie pozwoliła na kontynuowanie jazdy jednośladem. Wsiadając do nowego wagonu będę mieć do dyspozycji kilka poręczy, dzięki którym będą mogli bezpiecznie i komfortowo przewieźć rower.

Zgodnie z zapowiedziami niskopodłogowe „Krakowiaki” kursują na linii nr 4 z Bronowic Małych do Wzgórz Krzesławickich, gdzie zastąpiły wysokopodłogowe wagony 105N. Nowoczesne tramwaje przewożą pasażerów także na linii nr 50 i 52, a w weekendy są wysyłane także na linię nr 24.

Przypomnijmy, że MPK SA podpisało z firmą PESA Bydgoszcz SA umowę na dostawę 36 fabrycznie nowych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych o nazwie „Krakowiak” 3 lipca 2014 roku. Przetarg na dostawę nowych tramwajów został rozstrzygnięty pod koniec 2013 roku. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło przedsiębiorstwo PESA Bydgoszcz SA. Oferta tej firmy spełniła wszystkie wymagania określone w specyfikacji i uzyskała najwyższą liczbę punktów.

 

 40 nowoczesnych automatów biletowych

 

Oprócz zakupu nowych tramwajów w ramach tego samego projektu unijnego MPK SA zamontowało na krakowskich przystankach 40 nowych automatów Krakowskiej Karty miejskiej. Nowe urządzenia zwracają uwagę nie tylko swoim nowoczesnym wyglądem. Dzięki nim zakup biletu w Krakowie stał się jeszcze łatwiejszy i szybszy.

Do zakupu biletów oraz wyszukiwania informacji w automatach służy ekran dotykowy, taki sam jakim posługujemy się w smartfonach i tabletach.

Wszystkie nowe automaty KKM posiadają czytniki kart płatniczych oraz możliwość wydawania reszty nie tylko w monetach, ale także w banknotach. Dla wygody pasażerów automaty akceptują płatności w formie zbliżeniowej.  

 

Na specjalnym ekranie każdego z automatów są także wyświetlane godziny przyjazdu tramwajów na przystanki znajdujące się najbliżej urządzenia. Dzięki temu pasażer kupując bilet może sprawdzić, ile czasu zostało mu do przyjazdu tego tramwaju, którym chce podróżować. 

Projekt jest w 80 proc. dofinansowany ze środków Funduszu Spójności. Kwota dofinansowania wynosi 237 344 664,49 zł , przy wartości wydatków kwalifikowanych równej 296 680 830,64 zł. Koszt całkowity projektu to 364 000 283,27 zł.

Wszelkie prawa zastrzeżone MPK Kraków
powered by: CMS Edito realizacja: Ideo